VU Family
VU/UCLA
VU Family omvat het idee om studenten van verschillende achtergronden met elkaar te verbinden door hen een “familie” te laten vormen in de academische omgeving van de VU. Concreet houdt dit in dat de studenten in groepen (zogenaamde families) worden opgedeeld waarbij elke familiegroep zal bestaan uit vier tot vijf studenten. Het streven is om zo’n familiegroep zo divers mogelijk samen te stellen waarbij het mixen van de studenten (bridging) rekening gehouden wordt met: culturele achtergrond, religie, geslacht, studierichting, leerjaar, etcetera. Door middel van het organiseren van verschillende activiteiten wordt het familiegevoel en de binding verstrekt.
Academic Diversity Lab
Amsterdam United
Een ‘Mentor & Stacker’ programma waarbij UvA studenten als mentor worden ingezet in de vorm van rolmodellen en ‘guides of student experience’ voor twee doelgroepen: Eerstejaars UvA studenten (mentees) worden gekoppeld aan ouderejaars UvA studenten (mentoren). Daarnaast worden studenten van de UvA (mentoren) gekoppeld aan HvA studenten (mentees) die willen doorstromen naar het WO.
Challenge Yourself
Studentenplatform STIP
Het doel van dit project is om ervoor te zorgen dat studenten met een migratie achtergrond zich zodanig ontwikkelen dat zij studiesucces ervaren en bewust zijn van hun eigen talenten/kwaliteiten en zich als rolmodel inzetten ten dienste van andere studenten. Het project worden in meerdere regio’s in Nederland uitgevoerd en bestaat uit persoonlijke begeleiding en persoonlijke ontwikkeling van de student. Aan de hand van coaching, portfolio’s en trainingen werken studenten aan persoonlijke ontwikkeling en bewustwording.
Daily Dutch
Universiteit Leiden
De cursus Daily Dutch is een initiatief van de POP Corner-studenten. Het is een Nederlandse taalcursus voor internationale studenten van de Leiden Universiteit Faculteit Sociale Wetenschappen. Het doel van de cursus is naast het geven van “Survival Dutch” lessen, ook de studenten de Nederlandse Cultuur door te geven.
Werkgroep Diversiteit & Inclusie
Erasmus MC
Een platform waar studenten worden empowered en gestimuleerd om te participeren en waarbij studenten worden getraind en geïnspireerd met betrekking tot diversiteit en inclusie. Hiermee willen ze studenten kennis laten vergaren van o.a. epidemiologische verschillen en verschillen in behandeleffecten tussen diverse etnische groepen. Daarnaast willen ze attitudevorming stimuleren van studenten binnen het lijnonderwijs en meer dialoog voeren om te reflecteren op onderlinge verschillen. Ten slotte willen ze het belang van het thema diversiteit en inclusie uitdragen, gezamenlijk met de opleiding en studenten.
Scholarship Committee
Maastricht University
Een scholarship committee die studenten van partneruniversiteiten in ‘low income countries’ informeert over bestaande scholarship mogelijkheden en hen ondersteunt bij aanvraagprocedures. Een ander onderdeel van het project is het organiseren van verschillende meetings voor het bespreken van de inhoud van onderwijs in relatie tot Global Health.
Students Community Arnhem
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Dit project wil studenten ondersteuning bieden bij de overstap vanuit de mbo-instelling het Rijnijsselcollege naar de HAN (Hogeschool Arnhem & Nijmegen). Het doel is om ervaringsdeskundige studenten (die al op het hbo zitten en vanuit het mbo zijn doorgestroomd) als rolmodellen in te zetten, om mbo-studenten te begeleiden bij het maken van de overstap en ondersteuning bij studiekeuze.
The Intergenerational Chain
Stichting Diversity
Een DenkTank, waarbij duurzaamheid als drijfveer geldt en diversiteit als uitgangspunt wordt genomen. In het project staat de persoonlijke ontwikkeling centraal en worden participanten gestimuleerd zichzelf bloot te stellen aan verschillende persoonlijke, professionele en academische perspectieven. Middelbare scholieren uit studentenpopulaties die onder-gerepresenteerd zijn in het hoger onderwijs worden gelinkt aan 4 andere generaties: studenten HBO/WO, junior- en senior professionals. Elke deelnemer wordt gelinkt aan een individu van een eerdere, en een van een latere levensfase
STAR (safer) space to talk about race
Universiteit Leiden
Een fysieke ruimte vormt een safe space waarin ‘students of colour’ in een vertrouwende omgeving ervaringen kunnen uitwisselen, zichzelf kunnen ontwikkelen en van elkaar kunnen leren. Studenten krijgen tools aangeboden om te communiceren, eigen ervaringen te kunnen begrijpen en deze onder woorden te brengen. Hiermee wil het project het inzicht in ervaringen van ‘students of colour’ binnen de instelling vergroten en studenten in staat stellen problemen gerelateerd aan racisme en discriminatie binnen de universiteit aan te pakken.
My Future
Erasmus Universiteit
Dit project wil het thema diversiteit en inclusie introduceren in de bachelor fases van alle Erasmus School of Law opleidingen. Onder andere door tijdens het eerste jaar een cursus en online opdrachten aan te bieden afsluitend met een debat. De opdrachten bevatten diverse stellingen over diversiteit en inclusie. Hierdoor wordt de student aangezet actief na te denken over het onderwerp. Het eigen maken van juridische vaardigheden wordt hierin geïncorporeerd. Dit thema wordt tijdens het tweede jaar voortgezet door middel van workshops. In het minoraanbod tijdens het derde jaar moeten worden minors aangeboden die zich richten op het thema. Dit fungeert als verdieping en zal voortborduren op de kennis die in de voorgaande jaren is opgedaan.
Privilege Workshops
Universiteit Utrecht
Een platform met als doel issues t.a.v. exclusie binnen de Universiteit Utrecht aan te kaarten en daarnaast kwalitatief onderzoek te doen naar ‘de geleefde ervaring van diversiteit’. Studenten met verschillende achtergronden ‘(gender, seksualiteit, etniciteit, religie, beperking) wordt een stem gegeven en de hegemonische groep kritisch te laten reflecteren op de eigen positie binnen de universiteit’. Als onderdeel van het project worden maandelijkse privilege workshops georganiseerd om de dialoog te bevorderen over diversiteit aan de Universiteit van Utrecht.