Wat is jouw verhaal?
De Nederlandse Filmacademie
Tijdens dit project wordt jongschrijftalent dat een toekomst in de film overweegt, maar de drempel wellicht wat hoog vindt, gekoppeld aan derde- of vierdejaars scenariostudenten van de Filmacademie, met als uitgangspunt dat zij allen één ding gemeen hebben: het vertellen van verhalen. In verschillende fases leert het deelnemende talent kennis te maken met het opdoen van schrijven van filmideeën, het ontwikkelen van deze ideeën, het schrijverschap, het samenwerken, het praten over verhalen en uiteindelijk het maken van een film. Er wordt gestreefd naar inclusiviteit op geografisch, sociaal-economisch, gender en cultureel gebied.
Gelijke kansen voor iedereen? Een studentenplatform voor de niet-westerse student Hogeschool Saxion
De kern van dit project is het verbeteren van de doorstroom en voorbereiding vanuit het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) naar het hoger beroepsonderwijs (hbo) voor studenten van niet-westerse afkomst. Middels een studentenplatform voor studenten met een niet-westerse achtergrond worden interventies ontwikkeld die geïntegreerd worden in reeds bestaande activiteiten waar leerlingen met een niet-westerse achtergrond en studenten in het vo en mbo aan deelnemen. Tevens worden interventies ontwikkeld gericht op ouderbetrokkenheid en de bestaande docent- en studentcultuur in het hoger onderwijs.
Naar een inclusiever hoger onderwijs met gelijke kansen
Universiteit Utrecht
Met deze aanvraag worden potentieel eerste generatie-studenten vanaf jonge leeftijd doorlopend betrokken bij de universiteit door middel van drie programma’s. Een buddy-programma waarbij rolmodelstudenten van de UU leerlingen van de middelbare school kennis laten maken met de universiteit, wetenschap en de oriëntatie op een mogelijke studie. Ten tweede worden bestaande programma’s voor het voortgezet onderwijs toegespitst op de doelgroep en zet een ontwerpteam van UU-studenten nieuwe activiteiten voor middelbare scholieren op. Ten derde wordt een mentoringsysteem opgezet voor de overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs.
Pre-Study Programme
Universiteit Leiden
Het onderhavige Pre-Study Programme is er op gericht om toekomstige eerste generatie studerenden, en leerlingen met een niet-westerse achtergrond, voor te bereiden op een passende academische studiekeuze en -loopbaan.Het programma omvat zowel (digitale) gastlessen op middelbare scholen, als individuele begeleiding door ervaren studenten, werkbijeenkomsten op de universiteit, en voorlichting aan ouders. In het kader van valorisatie en professionalisering worden ervaringen beschikbaar gesteld voor de lerarenopleiding van het ICLON.
SESI Community Center
Hogeschool van Amsterdam
Het project betreft een community center voor en door studenten genaamd SESI (Student Engagement, Social Impact). Met SESI worden inclusieve leeromgevingen ingericht welke recht doen aan de diversiteit van de studentenpopulatie van Bachelor of Social Work en studiesucces mogelijk maakt voor alle studenten. SESI wil een fysieke plek zijn waar een doelgerichte online- en offline community opgericht kan worden. Studenten maken op deze manier onderdeel uit van een gezamenlijke sociale beweging en zijn in staat positieve verandering aan te brengen binnen hun opleiding. SESI wil bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid tussen studenten en aan inhoudelijke verbreding en verdieping van de opleiding.
Fontys Pre Academic Programme
Fontys Hogescholen
Door middel van een training voorafgaand aan het collegejaar wil het pre-academic programma de kans op studiesucces vergroten door in te spelen op de uitdagingen bij de overgang van het toeleverend onderwijs naar het HBO. Het programma is ontwikkeld naar analogie van Pre Academic Programme aan de EUR en geinspireerd door de programma’s aan UCLA. Naast het bieden van extra ondersteuning aan studenten bij de overgang naar het HBO, investeert het programma ook in het meenemen van docenten en studentcoaches in de ontwikkeling die studenten tijdens het programma doorlopen.
Verhalen in een superdiverse wereld
Hogeschool Windesheim
Om recht te doen aan de verschillen tussen de studenten en verbondenheid op de hogeschool en om de overgang van mbo naar hbo gemakkelijker te maken, richt Hogeschool Windesheim zich in hun aanvraag op storytelling en het schrijven van levensverhalen. Het project kent twee perspectieven: diversiteit en verhalen binnen de hogeschool en diversiteit en verhalen in de overgang van mbo naar hbo.
My Future
Erasmus Universiteit
MyFuture is een programma opgezet door studenten en voor studenten, dat inzet op het ontdekken wat studenten motiveert. Het programma draagt bij aan professionele ontwikkeling door een academische community te creëren waar oudere generaties kennis en ervaring delen met toekomstige generaties.
LeerWerkPlaats Mentoren op Zuid
Hogeschool Rotterdam
Via het bestaande programma Mentoren op Zuid worden studenten ingezet als mentor voor leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs. Bij de aangevraagde LeerWerkplaats krijgen studenten een centrale rol in de begeleiding van de mentoring. Iedere mentorgroep krijgt naast een hogeschooldocent een studentmedewerker die als betaalde kracht de docent ondersteunt. Daarnaast worden studentcoaches ingezet. Dit zijn mentoren die na afronding van het reguliere MoZ (Mentoren op Zuid) traject als betaalde kracht hun mentoring activiteiten voortzetten.