Doel

 

GELIJKE KANSEN
De S4S campagne wil bijdragen aan gelijke kansen binnen het Nederlands hoger onderwijssysteem. Het gaat hierbij om een onderwijssysteem waar niemand ongelijk wordt behandeld en waar obstakels die jongeren ervaren op weg naar en tijdens hun studie aan een hogeschool of universiteit zoveel mogelijk verminderd worden. Actief beleid en aandacht voor diversiteit en inclusie is een bewuste keuze om alle studenten gelijke kansen te bieden. 

INCLUSIE 
De S4S campagne heeft als doel het hoger onderwijs in Nederland inclusiever te maken. Het gaat hierbij om het creëren van een onderwijsomgeving waar alle studenten, ongeacht hun culturele achtergrond, gender, opvoeding, sociaaleconomische positie, seksuele geaardheid, etcetera optimaal kunnen presteren en excelleren. Binnen een inclusieve leeromgeving wordt diversiteit benadert als een meerwaarde en staat gelijkwaardigheid centraal. Dit houdt onder andere in dat alle mogelijke vormen ondersteuning worden aangeboden om volwaardige participatie binnen het onderwijs mogelijk te maken en élke student optimale leerkansen te bieden.

SENSE OF BELONGING
Het creëren van een onderwijsomgeving waarin iedereen zich thuis voelt (sense of belonging) en waar kansen liggen voor iedereen is van groot belang bij het creëren van een inclusieve leeromgeving. Bijvoorbeeld het introduceren van studenten als positieve rolmodellen en/of coaches kan bijdragen aan het creëren van meer binding tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten, de opleiding en de onderwijsinstelling. Een gevoel van representatie en jezelf herkennen in aankomende studiegenoten, professionals en paraprofessionals waarmee de student te maken krijgt spelen hierbij een belangrijke rol.

STUDIESUCCES
Het vergroten en optimaliseren van behoud van studiesucces zijn belangrijke streefpunten binnen de S4S campagne. Een betere voorbereiding op instroom in het hoger onderwijs, minder uitval, een betere aansluiting en doorstroom op de arbeidsmarkt zijn van belang. Studies tonen aan dat de doelgroepen die kwetsbaar zijn voor vroegtijdige uitval en een lage mate van studiesucces tijdens hun studie beter worden bereikt door het inzetten van bijvoorbeeld rolmodellen en/of coaches die dicht bij deze studenten staan. Met name eerste generatiestudenten en studenten met een niet-westerse culturele achtergrond blijken hier baat bij te hebben.

LEREN,  INSPIREREN & INNOVEREN
Een belangrijk doel van de S4S campagne is het creëren van een community van onderwijsinstellingen en studenten waarbij kennisdeling, leren van elkaars successen en uitdagingen en het opdoen van inspiratie een centrale rol inneemt. ECHO biedt verschillende activiteiten aan die hieraan bijdragen. Op deze manier worden onderwijsinstellingen en studenten ondersteunt bij het schrijven van een projectvoorstel dat innovatief, inspirerend en vernieuwend is.